PÄÄKIRJOITUS 20.6. KALEVA-LEHTI

Suomen otettava mallia Ruotsin rautateiltä

Samaan aikaan, kun Suomessa on vaikeuksia saada valtakunnan päärata
sellaiseen kuntoon, että keväiset routavauriot eliminoitaisiin, Ruotsissa
tehdään asiat aivan toisin. Siellä päätettiin keväällä 50 miljardin euron
infrastruktuuripaketista, joka käsittää rautateiden, maanteiden ja pieneltä
osin merenkulun väylien kunnostuksen kymmeneksi vuodeksi.
Rautateiden kunnossapitoon ja investointeihin maa satsaa yhteensä noin 15
miljardia euroa. Pohjanmaan radan kunnostuksen kokonaiskustannukset neljälle
vuodelle ovat 360 miljoonaa euroa, johon on tällä hetkellä varattu
kehysbudjetista viisi miljoonaa.

Ruotsi sijoittaa rautateidensä kunnostuksiin 650 miljoonaa euroa vuodessa,
kun Suomen vastaava luku on 170 miljoonaa euroa vuodessa. Ero on hirmuinen
siitä huolimatta, että Ruotsissa on kaksi kertaa enemmän junarataa kuin
Suomessa.

Ruotsin ratojen lähtötilanne on jo entuudestaan parempi kuin Suomessa.
Routavaurioita siellä oli tänä keväänä viiden kilometrin verran. Suomessa
jylkyteltiin kevät ja alkukesä Oulun ja Helsingin väliä alinopeutta
routavaurioiden takia. Pahimmillaan niitä oli 700 kilometrin matkalla.

Suomalaiset ovat pitäneet tapanaan matkia ruotsalaisia enimmäkseen hyvissä
ja joskus huonoissakin asioissa. Nyt olisi korkea aika ottaa naapurista
mallia. Vaikka valtiontalouden näkymät eivät ole ruusuiset, rataverkkoon
sijoitettuna julkiset varat eivät mene hukkaan.

Ruotsissa on ymmärretty, millä tavalla liikenteen päästöjä voidaan pyrkiä
tehokkaasti vähentämään. Julkinen kaukoliikenne on ympäristöystävällisintä
kiskoja pitkin. Junaliikenteen sujuvoittaminen on ilmastopolitiikkaa
puhtaimmillaan.