LEHTILEIKKEITÄ JUNIEN MYÖHÄSTYMISONGELMISTA

Helsingin Sanomat 16.2.2010

HSL:n ja VR:n neuvottelut korvauksista jatkuvat

 

Helsingin seudun liikenteen (HSL) sekä VR:n neuvottelut lähijunaliikenteen takkuilusta vaadituista korvauksista jatkuvat yhä. VR antoi maanantaina vastauksensa HSL:n asiaa koskevaan valitukseen.

Reklamaatiokirjeessään HSL toi esiin, ettei se hyväksy talvea ylivoimaiseksi esteeksi raideliikenteen sujumiselle.

"Vastauksessaan VR varasi mahdollisuuden vedota edelleen ylivoimaiseen esteeseen", HSL:n liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoi tiistaina.

Keskustelut mahdollisista korvauksista ja niiden määrästä jatkuvat tulevina viikkoina. Mäkisen mukaan HSL:n ja VR:n tekemässä sopimuksessa on mainittu, millaiset sanktiot seuraavat siitä, kun ei tehdä niin kuin on sovittu.

Karkeasti arvioiden yksistään tammikuun ajalta HSL odottaa vähintään 150 000 euron korvauksia.

"Olennaista on se, miten samaa tilannetta ei pääsisi syntymään jatkossa. Se on tietenkin tärkein asia", Mäkinen kommentoi.

VR:n henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen on jo aiemmin ilmoittanut, ettei aio puhua tilanteesta julkisesti.

"Meillä on sellainen politiikka, että emme kommentoi asiakkaamme kanssa käytävää keskustelua julkisuudessa", Jaatinen toisti tiistaina.

 

Iltalehti 16.2.2010

VR vetoaa talveen

Helsingin seudun liikenteen (HSL) sekä VR:n neuvottelut lähijunaliikenteen takkuilusta vaadituista korvauksista jatkuvat yhä.

VR antoi maanantaina vastauksensa HSL:n asiaa koskevaan valitukseen.

Reklamaatiokirjeessään HSL toi esiin, ettei se hyväksy talvea ylivoimaiseksi esteeksi raideliikenteen sujumiselle.

- Vastauksessaan VR varasi mahdollisuuden vedota edelleen ylivoimaiseen esteeseen, HSL:n liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoi tiistaina.

Keskustelut mahdollisista korvauksista ja niiden määrästä jatkuvat tulevina viikkoina. Mäkisen mukaan HSL:n ja VR:n tekemässä sopimuksessa on mainittu, millaiset sanktiot seuraavat siitä, kun ei tehdä niin kuin on sovittu.

Karkeasti arvioiden yksistään tammikuun ajalta HSL odottaa vähintään 150 000 euron korvauksia.

- Olennaista on se, miten samaa tilannetta ei pääsisi syntymään jatkossa. Se on tietenkin tärkein asia, Mäkinen kommentoi.

VR:n henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen on jo aiemmin ilmoittanut, ettei aio puhua tilanteesta julkisesti.

- Meillä on sellainen politiikka, että emme kommentoi asiakkaamme kanssa käytävää keskustelua julkisuudessa, Jaatinen toisti tiistaina.

 

 

 

Kansan Uutiset 18.2.2010

 

VR ei kerro vastaustaan korvauksia vaatineelle HSL:lle

Hannu Hurme

VR ei suostu kertomaan julkisuuteen, mitä se on vastannut Helsingin seudun liikenteelle (HSL), joka vaatii siltä korvauksia lähiliikenteessä tänä talvena ajamatta jääneistä vuoroista.

VR:n oli määrä vastata HSL:lle maanantaina. Yhtiö ei kuitenkaan katso aiheelliseksi informoida vastauksensa sisällöstä junaliikenteen häiriöistä kärsimään joutunutta yleisöä.

Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertoi Kansan Uutisille VR:n vastauksen valmistuneen, mutta ei suostunut kertomaan sen sisältöä.

Meillä on sellainen politiikka, että me emme kommentoi julkisuudessa asiakkaittemme kanssa käytyä keskustelua, vastasi Jaatinen lehden kyselyyn.

VR:lle korvausvaatimuksen toimittaneelle HSL:n liikennepalveluosaston päällikkö Reijo Mäkiselle saakka vastaus ei maanantaina ollut tullut, joten tämä ei voinut kommentoida sitä.

Vuosittain yli 50 miljoonan euron arvosta VR:ltä palveluja hankkivassa HSL:ssa on Mäkisen mukaan arvioitu korvaustarpeen nousevan useisiin satoihin tuhansiin euroihin. Korvausten lisäksi HSL vaati VR:ltä selvitystä siitä, millä keinoilla se tulevaisuudessa takaa lähiliikenteen sujumisen sopimusten mukaisesti.

VR:n taholta on tapahtunutta selitetty poikkeuksellisella talvella. Selitystä ei HSL:ssa hyväksytä. Sen mukaan talvi ei ole ylivoimainen este lähiliikenteen hoitamiselle. Siellä katsotaan muun muassa, että jatkuvaa kalustopulaa ei voida pitää poikkeuksellisena.