Näin vaalien
allakin voi toviksi unohtaa vakausmekanismit ja vetää seuraavasta
tarinasta omat johtopäätöksensä siitä, miten Suomessa on tapana
hoitaa asioita, ottaa huomioon kansalaismielipide ja miten
paikallista kehitystä ohjataan Helsingin niemeltä pelkästään
tuijottamalla rahallisia perusteita.
Maanantain 4.4.2011 Kauppalehdessä oli pieni juttu, jossa kerrottiin
VR:n suunnittelevan lipunmyynnin lopettamista neljällä asemalla.
Samaisessa jutussa todettiin VR:n neuvottelevan
kompromissiratkaisusta Iisalmen ja Kemijärven kanssa, jotka
taistelevat kynsin hampain VR:n päätöstä vastaan. Haiskahtaa kovasti
aluepolitiikalta, koska jutussa ei mainittu sanallakaan Jokelaa ja
Pietarsaarta. Edelleen jutussa kerrottiin, että VR saa yhteensä 0.5
miljoonan euron säästöt lopettamalla lipunmyynnin näillä neljällä
asemalla.
Tiedossa on, että vuosittainen myynti Jokelan aseman lippuluukulla
liikkuu 800000 euron tietämissä. Laskennallinen säästö lipunmyynnin
lopettamisesta on 125000 euroa. Asemien lipunmyyjät on tarkoitus
siirtää muihin myyntipisteisiin, joten olisi mielenkiintoista
tietää, mihin moinen säästöolettama perustuu. Tämän lisäksi VR on jo
lupautunut toiselta budjettimomentiltaan investoimaan rutkasti
tekemällä asemarakennuksessa remontin tulevan kahvilan tarpeisiin.
Lopputuloksena näistä päätöksistä Jokelan aseman kyseessä ollen ovat
olematon säästö, kiusanteko junankäyttäjille, palveluiden hallittu
huononnus sekä VR:n omanarvontunnon säälittävä pönkittämisyritys,
kuten tarinan jatkosta käy ilmi.
Tammikuussa pidetyssä VR-illassa Tuusulan kunta esitti
perustettavaksi työryhmää, joka käsittelisi Jokelan aseman
tilannetta ja lipunmyynnin kohtaloa. Paikalla olleet VR:n edustajat
suostuivat tähän, kuten tiedotusvälineissä tuolloin kerrottiin.
Tuusulan kunta käynnisti tarmokkaasti toimet, jotta työryhmä
saataisiin kasaan ja asiat etenemään. Nämä toimet ovat edelleen
käynnissä.
Myöhemmin ilmeni, että VR asetteli joutotöinään tukun ennakkoehtoja
ja oli halukas keskustelemaan vain sellaisista asioista, joiden VR:n
edustaja oli kertonut VR-illassa olevan Liikenneviraston vastuulla.
Liikennevirasto puolestaan ilmoitti suhtautuvansa asiaan näin:
”Henkilöliikennepaikkojen palvelutasoa on arvioitu Liikenneviraston
vastuulla olevien tekijöiden perusteella ( esim. laiturikalusteet,
matkustaja-informaatio, pysäköinti). Jatkotyönä on käynnistymässä
valtakunnallisen kehittämisohjelman laadinta. Valmistelussa otamme
huomioon alueenne matkustajien odotukset. Tässä vaiheessa emme näe
hyvänä perustaa työryhmää yhtä kuntaa koskevana.”
Nähdäkseni nyky-Suomessa millään normaalissa kilpailutilanteessa
olevalla kaupallisella yrityksellä ei ole varaa kohdella
asiakkaitaan ja sidosryhmiään siten kuin VR on Jokelan aseman
tapauksessa tehnyt. LVM:n alainen Liikennevirasto puolestaan
osoittaa vastauksessaan tsaarinaikaista asennetta, jonka mukaan
hallintoalamainen on aina lähtökohtaisesti väärässä. Tällä kertaa
Liikennevirasto käytännössä kieltää omat ohjeensa, joissa
erityisesti painotetaan keskustelua sidosryhmien kanssa ja näistä
tärkeimpänä pidetään alueen kaavoituksesta vastaavaa kuntaa. Harmi,
ettei virkamiehiä voi vaihtaa vaaleilla.
4800 allekirjoituksen addressi Jokelan aseman puolesta ei tuntunut
alkuvuodesta kiinnostavan paria ministeriä, joiden nimiä en tässä
mainitse etteivät he saa ilmaista mainosta. Ei ihme, että eräs
puolue on saavuttanut gallupeissa suuren suosion, kun perinteisten
puolueiden ministerit hallinnonalojensa ylimpinä vartijoina ovat
tässä(kin) tapauksessa vetäytyneet vastuusta eivätkä laita alaisiaan
liikelaitoksia ja virastoja täyttämään velvoitteitaan ja
ylläpitämään kansalaisille palveluita, joita kansalaiset haluavat.
Tapaus ”Jokelan asema ja VR” on kouluesimerkki siitä, miten
lyhytnäköisellä kvartaalisäästämisellä, asiakkaiden tarpeiden
unohtamisella ja ripustautumisella epävarmaan, ilmeisesti raskaasti
ylihinnoiteltuun tietotekniikkaratkaisuun voidaan tärvellä
yhteiskunnallisesti tärkeän yrityksen uskottavuus ja maine.
Heikki Kaaranen
Jokelan aseman puolesta –kansanliike
Keski-Uusimaa 10.4.2011
|